π-ball (π-Foci)

A lényeg:

  • Egy csapat 5 főből áll: 4 mezőnyjátékos és egy befutó kapus
  • Egy kör alakú pálya közepén, egymásnak háttal helyezkedik el a két kapu.
  • A kapukörön belül nem tartózkodhat játékos, kivéve a befutó kapust, de ő is csak 3*pi másodpercig, utána ki kell mennie a kapuból (teljes terjedelmével el kell hagynia a kapukört.
  • senki sem érhet kézzel a lapdába (a kapus sem)
  • egy meccs 3*pi percig tart, kivéve sok csapat jelentkezése esetén, akkor 2*pi percig
  • nincs bedobás, csak berúgás



π-ball játékszabályok – 2020.03.14

(π-foci)

A π-ball játékszabályai alapvetően a fu tsal szabályain alapulnak, azaz a jelen dokumentumban nem tárgyalt esetekben a futsalban érvényes szabályok szerint kell eljárni(http://futsal.mlsz.hu/wp-content/uploads/sites/9/2015/01/Futsal_szabalykonyv_20141.pdf).

1., Játéktér

A játékteret egy π2m ≈ 987cm sugarú kör, az alapkör határozza meg, amelyet a középvonal két térfélre oszt. A játéktér alapvonalán kívül 3m szélességű biztonsági sávot kell kialakítani.

Alapkörvonal

Ha az alapvonalon kívül kerül a labda, akkor a labdát utoljára érintő csapat ellenfele végezhet el berúgást.

Középvonal

Az alapkör átmérője, amely a pályát két egyenlő területű térfélre osztja.

Csereterület

A biztonsági sáv azon πm hosszú külső köríve által meghatározott körcikkgyűrűje, amelyet a középvonal meghosszabbítása megfelez. A játékosok ezen a területen végezhetik el a repülőcseréket.

Technikai terület

A technikai területen foglalnak helyet a csapat épp nem játékban lévő tagjai, valamint a csapat technikai személyzete (edző, gyúró, stb.). A technikai területet a csereterület közvetlen közelében kell kijelölni.

Kapuelőtér - kapukör

A két kapu előtt található folyamatos vonallal körülvett rész. Ezt a vonalat a pálya középpontjától πm ≈ 314cm távolságban húzzák meg. A levegőben lévő labda megjátszható. Mezőnyjátékos belépéséért szabaddobás, kiállítás vagy büntető is járhat. Csak akkor marad büntetlen, ha a támadó játékos belöki a védő játékost. A hazaadás tilos (azaz a mezőnyjátékostól érkező labdába a kapus csak a mezőnyjátékosoknál engedélyezett formában érhet bele, kézzel nem). Hazaadás esetében π-rúgás illeti meg az ellenfelet.

A kapukörön belül csak a kapus tartózkodhat a kapu méretétől függően eltérő szabályok szerint:

Nagy π kapu esetében

A kapus korlátlan ideig tartózkodhat a kapukörben, de a labdát csak π másodpercig birtokolhatja. A labdába bármely testrészével hozzáérhet (azaz meg is foghatja a labdát), kivéve a hazaadás esetét.

Kis π kapu esetében

A kapus befutó kapusként 3π másodpercig tartózkodhat a kapukörben, utána el kell hagynia (át kell lépnie mindkét lábával a kapukörvonalat) a kapukört. A labdába csak a mezőnyjátékosokra vonatkozó szabályok szerint érhet (azaz kézzel nem érhet a labdába).



Gólvonal

A két kapufa talppontját összekötő szakasz, párhuzamos a középvonallal. Ha ezen a vonalon szabályosan (teljes terjedelmével) áthalad a labda (a kapu oszlopai által meghatározott téglalapon belül áthaladva), azt gólnak kell tekinteni.

Kapu

Kétféle kapumérettel játszható a π-ball, s a kapumérettől függően kétféle szabály érvényes a kapusra.

I., Nagy π kapu

A középvonalhoz illeszkedve egymásnak háttal áll a kör középpontjában a két, πm ≈ 314cm széles, 23 ≈ 209cm magas és 13 ≈ 105cm mély kapu, amely vázszerkezete cm sugarú egyenes körhenger alakú cső (ha ilyen méretű kapu nem áll a rendelkezésre, akkor szabvány (≈300cm*200cm*100cm) kézilabda kapuval helyettesíthető)

II., Kis π kapu

A középvonalhoz illeszkedve egymásnak háttal áll a kör középpontjában a két, 3π8 ≈ 118cm széles, 4 ≈ 79cm magas és 6 ≈ 52cm mély kapu, amely vázszerkezete cm sugarú egyenes körhenger alakú cső.

A labda

Szabványos futsal-labda, azaz 4-es méretű, speciális szivacs réteggel ellátott labda.

2., Játékidő (π-dő)

A rendes játékidő (π π-dő) minden korosztályban 3x π2 perc, a harmadok közti szünet π perc.

A gyorsított játékidő (π-dő) minden korosztályban 3x π perc, a harmadok közti szünet legfeljebb 3 perc.

A π-ballban a játékidő a játékmegszakítások (pl. szabálytalanság megítélése, gól utáni kezdés stb.) alatt is megy, azonban ha a játék várhatóan hosszabb ideig szakad meg (pl. sérülést követő ápolás miatt), akkor a játékvezetőknek lehetőségük van az órát erre az időszakra megállítani. A játékidő lejárta szigorúan értelmezendő: az utolsó másodperc leteltekor a mérkőzés befejeződött. A még játékidőben ellőtt, de a kapuba csak a játékidő letelte után beérkező lövés érvényes találatnak minősül. Amennyiben a játékidőn belül π-rúgást ítélnek a játékvezetők, de a mérkőzésből (vagy a harmadból) már olyan kevés idő van hátra, hogy a megítélt rúgást az alatt nem végzik el, akkor az elvégezhető a játékidőn túl is (ún. időntúli π-rúgás). Ilyen esetben a labdát közvetlenül kapura kell lőni, annak átadására, vagy az esetlegesen a kapusról, kapufáról kipattanó labda újbóli megjátszására már nincs mód, de a kapusról vagy a kapufáról a kapuba pattanó labda érvényes gólt jelent.

Bizonyos esetekben, például kupameccseken, a mérkőzés nem végződhet döntetlenre, a meccsnek az egyik fél győzelmével és a másik vereségével kell végződnie. Ilyenkor, ha a rendes játékidő után mégis döntetlenre állnának a csapatok, akkor π perc szünetet követően 3× π perc hosszabbítás következik harmadközi szünet nélkül. Ha ezután is döntetlen lenne az állás, akkor π-rúgások következnek. A csapatok ilyenkor 3–3 π-rúgást végeznek el, felváltva egymás után, majd az nyer, aki többet értékesített belőlük. Előfordulhat azonban, hogy még ekkor is döntetlenre állnak az ellenfelek. Ekkor egyesével felváltva lövik a π-rúgásokat addig, amíg az egyik csapat belövi, a másik pedig nem. A csapaton belül egy játékos csak egyszer lőhet, kivéve, ha már mindegyik játékban lévő öt játékos lőtt, ekkor az eredeti sorrend szerint lőnek újra a játékosok. Egyes versenyeken a kiírás rendelkezhet úgy is, hogy a rendes játékidő letelte után egyből π-rúgások következnek, hosszabbítás nincs.

A π-ball kvázihivatalos játékszabályai

  • A kezdőrúgásokat minden esetben a rúgást végző csapat területének büntetőpontjáról kell indítani. Mindkét csapat összes játékosának a kezdőrúgás pillanatában a saját térfelén kell tartózkodnia. Kezdőrúgást kell végezni a minden harmad elején és gól után
  • 4 mezőnyjátékos és egy kapus lehet a játéktéren egy csapatban. A cserejátékosok maximális száma 7 fő. Azaz a teljes csapat létszáma maximum egy tucat (12 fő).
  • A labdától előírt távolság π méter az ellenfél játékosai számára. (Szabadrúgások, büntetőrúgások, oldalberúgások,… stb. esetén.)
  • A labdát π másodpercen belül játékba kell hoznia az arra jogosult csapatnak (oldalberúgás, sarokrúgás, szabadrúgás, büntetőrúgás, kidobás… stb.), ellenkező esetben az ellenfél csapat következik oldalberúgás esetén oldalberúgással, egyéb rúgásnál közvetett szabadrúgással.
  • Nincs bedobás, csak oldalberúgás. A labdát szigorúan a vonalra kell helyezni (mozdulatlanul), és ha ez megtörtént, akkor szintén π másodperc áll rendelkezésre az oldalberúgás elvégzésére. Ügyelni kell arra, hogy rúgáskor a lábaknak a vonalon, vagy azon kívül kell lennie. (Ha lejár az idő, vagy a labda mozog, amikor elrúgják ill. a lábak szabálytalan helyen vannak a rúgáskor, akkor az ellenfél hozhatja játékba a labdát.)
  • A kapus kirúgással, vagy Nagy kapu esetén kidobással hozhatja játékba a labdát úgy, hogy a labda szabad mozgással nem kerülhet át a másik fél térfelére (csak a saját térfelén lévő mezőnyjátékosnak adhatja ki a labdát).
  • A kapusnak a labdát visszapasszolnia csak meghatározott esetekben szabad. Ha a kapus hozzáér a labdához a saját kapukörén belül, akkor egészen addig nem érintheti újra a labdát, amíg az ellenfél hozzá nem ér a labdához, vagy a kapus át nem megy az ellenfél térfelére, vagy a labda át nem kerül az ellenfél térfelére. A kapus az saját kapukörén kívül mezőnyjátékosnak számít (Ha mégis visszapasszolja a kapus a labdát, akkor közvetett szabadrúgást ítélnek a csapata ellen, a következő pontban leírtak szerint)
  • A kapus a saját kapukörén belül mindössze π másodpercig birtokolhatja a labdát. Ha addig nem passzolja le, akkor az ellenfél közvetett szabadrúgást végezhet el. A közvetett szabadrúgást a kapukörvonal azon pontjáról kell elvégezni, amely a legközelebb van ahhoz a ponthoz, ahol a kapus a labdát éppen birtokolta. Ezen közvetett szabadrúgás esetében minden játékosnak (azaz a saját és ellenfél játékosainak is) a rúgási ponttól π méter távolságot be kell tartania a rúgás pillanatában.
  • A π másodperces kapusszabály az ellenfél térfelére nem vonatkozik, a kapus lecserélhető mezőnyjátékosra, azonban ennek a játékosnak megkülönböztető mezt kell viselnie, a mezen lévő mezszámnak egyeznie kell a játékos eredeti mezszámával. Erre a játékosra ugyanúgy vonatkoznak a kapusra vonatkozó szabályok.
  • A közvetlen szabadrúgást maga után vonó szabálytalanságok számát nyilvántartják (halmozott szabálytalanságok), és harmadonként az ötödik szabálytalanság után, (tehát a 6. szabálytalanságtól kezdve) minden szabálytalanságért ún. π-rúgás jár, amit 2*π méterről végeznek el a büntetőpontról, csak a kapus van a lövő játékossal szemben. π-rúgás elvégzésekor a kapusnak a kapukörvonalon belül (de nem feltétlen a gólvonalon) kell, valamint ilyenkor nem vonatkozik rá a Kis π kapu esetén érvényes 3 π másodperces szabály.

Fegyelmezési szankciók

Sárga lap (Figyelmeztetés): Ebből egy játékos max. 23 db-ot gyűjthet össze a mérkőzés folyamán. A második esetben a felmutatott sárga lap után a játékvezető automatikusan felmutatja a piros lapot is.

Piros lap (Kiállítás): A kiállított játékos nem ülhet le a cserepadra, hanem be kell mennie az öltözőbe. Csapata azonban 23 perc után kiegészülhet egy másik játékossal. Ha a "pillanatnyilag" kevesebb létszámmal játszó csapat a 23 perces büntetőidő alatt gólt kap, akkor a gól után azonnal kiegészülhet. Amennyiben több kiállított játékos van, csak az egyik térhet vissza.

Csereszabályok

  • Repülőcsere, amit csak a cserezónán keresztül szabad végrehajtani.
  • A cserejátékos csak akkor léphet a játéktérre, ha a lecserélt játékos már elhagyta azt.
  • A lecserélt játékosnak a cserepadra le kell ülnie. A technikai zónában helyet foglaló személyek közül (cserejátékosok, edzők, orvos ill. gyúró) mindössze 1 személy, az edző állhat, a többieknek ülniük kell.
  • A cserejátékosoknak a technikai zónában megkülönböztető mezt kell viselniük.
  • A játékosok a csereszabály megsértéséért sárga lapot kapnak.

A játékrészek/mérkőzés vége

A játékvezető π-jelzéssel, vagy időmérő síppal esetleg más akusztikus jel használatával jelzi a játékrészek (harmadok), vagy a mérkőzés végét, amit az egyik játékvezető is π-jelzéssel (vagy sípszóval) megerősít, figyelembe véve, hogy az adott játékrészt meg kell hosszabbítani π-rúgás elvégzése, megismétlése céljából a rúgás elvégzéséig. A labda elrúgása után a játékvezetőknek meg kell várniuk a már megkezdett rúgás kimenetelét. Ezen esetekben az adott játékrésznek (harmadnak) akkor van vége, amikor...

GÓL esetén, (tehát, ha a labda a kapuvonalon áthaladva a kapuba jut,)

  • akár közvetlenül jut a kapuba a labda.
  • akár úgy, hogy előtte érintette a kapust, a kapufákat, a keresztlécet vagy a talajt.

NEM GÓL esetén,...

  • ha a védő csapat kapusa megfogja/kivédi a lövést.
  • ha a labda lepattan a kapufákról/a keresztlécről, és nem halad át a kapuvonalon.
  • a labda elhagyja a játékteret.

3., A π-ball csapat

Egy π-ball csapat minimum 5, legfeljebb 12 játékosból áll. A játéktéren egyszerre maximum öt (4 mezőnyjátékos és egy kapus) játékos tartózkodhat, a többiek a technikai területen foglalnak helyet. Mindig kell egy kijelölt kapus a pályára, aki a többiekétől eltérő mezt visel. A kapus mezőnyjátékosként is szerepeltethető, illetve egy mezőnyjátékos is átveheti a kapus feladatkörét, ha megfelelően elkülönül a ruházata a mezőnyjátékosokétól.

Egy mérkőzésen tetszőleges számú csere hajtható végre úgy, hogy a lecserélt játékos a cserevonalnál hagyja el a pályát a repülőcsere szabályainak megfelelően.

Mezőnyjátékosok

A csapat mezőnyjátékosainak egységes öltözéket kell viselniük, amelynek megjelenése az ellenféltől világosan el kell különüljön. A játékosok nem viselhetnek olyan tárgyat magukon, ami veszélyezteti a saját vagy játékostársaik testi épségét.

A mezőnyjátékos bármely testrészével (jellemzően lábbal, fejjel, törzzsel) hozzáérhet a labdához, kivéve a karját (és kezét), de a labdát ilyen módszerekkel is csak legfeljebb π másodpercig érintheti. Nem szabad a labdát a saját csapat birtokában tartani a támadási akciók felismerhetősége nélkül, illetve kapura lövési kísérlet elmulasztásával. Ez a passzív játéknak minősül. A játékvezető, miután felismerte ezt a jelenséget, figyelmeztetésképpen felemeli az egyik kezét, és ha ezután sem változik a támadás intenzitása, nincs kapura lövési kísérlet, akkor a labdát birtokló csapat ellen közvetett szabadrúgást ítél.

Kapus

A kapus a saját kapujának előterében (a kapukörben) korlátlanul mozoghat, akár a labdával is. A kapus a kapukörben védekezés céljából bármely testrészével érintheti a labdát, azonban eközben nem veszélyeztetheti az ellenfelet. A kapuelőteret elhagyva viszont a mezőnyjátékosokra vonatkozó szabályok érvényesek rá is.

A két csapat közötti játékosok közötti mindennemű, a játékot, játékmenetet befolyásoló szándékos érintés szabálytalan, a befolyásolás mértékétől függően jogosult az elszenvedő fél szabadrúgásra. Véletlen érintés (pl. összefutás) esetében – amennyiben befolyásolja a játékmenetet – az a csapat kap berúgást az alapkör esethez legközelebb eső pontjából, akinek a térfelén történt az érintés. Saját csapattársak közti érintés megengedett, de csak π másodpercnél nem hosszabb ideig.

A felszerelés

A futsalnak megfelelő felszerelés.

Játékvezetők

A mérkőzést két játékvezető vezeti. A mérkőzéseken a játékosok közül csak a csapatkapitányok szólhatnak hozzájuk. A mérkőzés előtt a játékvezetők ellenőrzik a játéktér, a kapuk és a labdák állapotát, ellenőrzik a csapatok felszerelését, a játékosok öltözékét.

A mérkőzés megkezdésekor a két játékvezető az alapvonal két végpontjánál helyezkedik el és csak az alapkörvonalon kívül (a biztonsági zónában) mozognak a hozzá közel eső végpont által megfelezett félkörgyűrűcikken belül. π-zéssel (vagy síppal), és kézjelzésekkel adnak utasításokat.

π-zés

Csak a játékvezetők jogosultak π-zni. Bárki más, a teremben részt vevő személy hangos π-jelzést hallat, azonnal ki kell vezettetni a teremből.

A szabályos rövid π-jelzés időtartama 6-tól 4-ig terjedő másodperc, a szabályos hosszú π-jelzés időtartama 3-től 2-ig terjedő másodperc időtartamú, hangereje 70-90dB, átlagosan 80dB.